Entreprenörskap som sprider sig

Det finns en dynamik i framgångsrika entreprenörskapskulturer som gör att de sprider sig själva. Därför fortsätter platser och regioner med starka entreprenöriella traditioner att skapa fler nya företag än andra delar av landet. 


-Att entreprenörer till stor del skapar sina egna kulturer är ett utmärkt argument för att stärka incitamenten för entreprenörskap, såväl regionalt som nationellt, säger Johan P Larsson författare till boken ”Det smittsamma entreprenörskapet - Från bruksmentalitet till Gnosjöanda". Boken presenterasdes vid ett seminarium den 11 februari på Entreprenörskapsforum och följdes upp med ett panelsamtal kring lokala och regionala entreprenörskapskulturer.

 

Regionala skillnader i attityder kring företagande

Boken visar att det finns stora regionala skillnader i attityder kring företagande. De mönster som vi ser idag har historiska förklaringar. Traditionella bruksorter genererarar än idag betydligt färre nya företag per invånare än riksgenomsnittet. Dessa kommuner är även betydligt mer beroende av storföretag samtidigt som allmänhetens attityder gentemot företagande är bland de minst positiva i landet. Risken är att den typen av orter hamnar i en negativ spiral där lokal service till näringslivet försämras och därmed skapas än sämre förutsättningar för nya företag.


Boken konstaterar att entreprenörskapskulturer främst skapas genom möten mellan människor. Historien visar dock att framgångsrika entreprenörskulturer är mycket effektiva i att sprida sig själva om ramverket för entreprenörskap är tillåtande. Det går alltså att skapa förutsättningar för en egen ”Gnosjöanda”. För detta krävs ett medvetet arbete för att maximera sociala interaktioner mellan människor, åtgärder inom infrastruktur och stadsbyggnad. Men även en effektiv serviceverksamhet från kommunens sida.
-För kommuner långt från de stora stadskärnorna är det än viktigare med god lokal service, såsom tillstånd, tillsyn, bygglov, överklagandeärenden och så vidare eftersom det lokala näringslivet inte kan lita till en stor lokal marknad. Grus i det byråkratiska maskineriet drabbar således landsbygdskommuner extra hårt, säger Johan. 

Fler tips om hur regional entreprenörskapskultur byggs finns i boken ”Det smittsamma entreprenörskapet”, skriven av Johan P Larsson.

 

Nytt forskningsprojekt om entreprenörskap i Sveriges kommuner

Johan P Larsson är en av fyra forskare som medverkar i ett forskningsprojekt kring förnyelse och entreprenörskap i Sveriges kommuner, och hur kommuner arbetar för att främja tillväxt och utveckling. Forskningsprojektet är en samverkan mellan Arena för Tillväxt, KTH, Lunds universitet och Internationella Handelshögskolan i Jönköping och leds av Hans Westlund, professor vid KTH och IHH. Projektet löper över 3 år och kommer att resultera i ett antal skrifter och rapporter på temat, vilket Arena för Tillväxt löpande kommer att informera om, i första hand via vår webbplats.   

För mer info om forskningsprojektet, kontakta Katrien Vanhaverbeke

AKTUELLT

Arenan erbjuder stöd för stärkt lokal och regional samverkansförmåga

Vill ni underlätta samverkan? Vi kommer gärna och håller föredrag och workshop i er kommun, region eller i ert företag. Insatsen kan vara generell eller utgå från ett specifikt samverkansprojekt. Det är många led som ska fungera när man samverkar – från beställning till genomförande. …

Se webbsändning om Samverkan i efterhand

Missade du Arena för Tillväxt kunskapsdag om Samverkan som gör skillnad ? Nu finns den textad och upplagd på Youtube. Den kostar lika mycket som när vi sände den live, 700 kr exkl moms. Det går bra att titta flera tillsammans och flera gånger. Du anmäler dig genom att e-posta …

Ny medarbetare på Arenan!

I januari började Elsa Nilsson hos oss för ett halvårs praktik. Praktikperioden är en förberedelse till yrkeslivet, men också en möjlighet att prova arbetsuppgifter som man kanske inte brukar börja sin karriär med. Vad var det som lockade med praktiken? Bland alla beskrivningar av praktikplatser …

Samverkan som gör skillnad – en ny bok från Arenan

Nu släpper Arena för Tillväxt sin nya bok Samverkan som gör skillnad , en bok som vi arbetat med under hösten och som vi berättar mer om på ett kunskapsseminarium den 30 januari. Anmäl dig här till seminariet . Anette Jansson, det är du som skrivit boken, och du har lång egen erfarenhet av att …

Anna's julkrönika

Så börjar det bli dags att lägga Arenans 18e år till handlingarna. Ett år där vi avslutat våra två-åriga lärandenätverk; Större städers arbete med strategiska näringslivs- och utvecklingsfrågor samt Strategiskt utvecklingsarbete i kommuner med minskande befolkning. Båda har varit mycket …

E-handeln ökar mest

Årets sista Omvärldsfakta visar att detaljhandeln i Sverige omsatte 767 miljarder kronor under 2017, en ökning med 2,1 procent jämfört med 2016. Jämfört med övriga EU-länder så har omsättningen inom detaljhandeln i Sverige 2017 utvecklats svagare än genomsnittet. År 2007 utgjorde e-handeln tre …

Skellefteå – förändring i samverkan

Skellefteå sjuder av utveckling, samverkan och framtidstro. Det fanns en tung period på 1990-talet och det tidiga 2000-talet men det har svängt och staden kombinerar nu det industriella arvet med innovation, digitalisering och nya branscher. Det byggs och företag hör av sig om mark för …