Entreprenörskap som sprider sig

Det finns en dynamik i framgångsrika entreprenörskapskulturer som gör att de sprider sig själva. Därför fortsätter platser och regioner med starka entreprenöriella traditioner att skapa fler nya företag än andra delar av landet. 


-Att entreprenörer till stor del skapar sina egna kulturer är ett utmärkt argument för att stärka incitamenten för entreprenörskap, såväl regionalt som nationellt, säger Johan P Larsson författare till boken ”Det smittsamma entreprenörskapet - Från bruksmentalitet till Gnosjöanda". Boken presenterasdes vid ett seminarium den 11 februari på Entreprenörskapsforum och följdes upp med ett panelsamtal kring lokala och regionala entreprenörskapskulturer.

 

Regionala skillnader i attityder kring företagande

Boken visar att det finns stora regionala skillnader i attityder kring företagande. De mönster som vi ser idag har historiska förklaringar. Traditionella bruksorter genererarar än idag betydligt färre nya företag per invånare än riksgenomsnittet. Dessa kommuner är även betydligt mer beroende av storföretag samtidigt som allmänhetens attityder gentemot företagande är bland de minst positiva i landet. Risken är att den typen av orter hamnar i en negativ spiral där lokal service till näringslivet försämras och därmed skapas än sämre förutsättningar för nya företag.


Boken konstaterar att entreprenörskapskulturer främst skapas genom möten mellan människor. Historien visar dock att framgångsrika entreprenörskulturer är mycket effektiva i att sprida sig själva om ramverket för entreprenörskap är tillåtande. Det går alltså att skapa förutsättningar för en egen ”Gnosjöanda”. För detta krävs ett medvetet arbete för att maximera sociala interaktioner mellan människor, åtgärder inom infrastruktur och stadsbyggnad. Men även en effektiv serviceverksamhet från kommunens sida.
-För kommuner långt från de stora stadskärnorna är det än viktigare med god lokal service, såsom tillstånd, tillsyn, bygglov, överklagandeärenden och så vidare eftersom det lokala näringslivet inte kan lita till en stor lokal marknad. Grus i det byråkratiska maskineriet drabbar således landsbygdskommuner extra hårt, säger Johan. 

Fler tips om hur regional entreprenörskapskultur byggs finns i boken ”Det smittsamma entreprenörskapet”, skriven av Johan P Larsson.

 

Nytt forskningsprojekt om entreprenörskap i Sveriges kommuner

Johan P Larsson är en av fyra forskare som medverkar i ett forskningsprojekt kring förnyelse och entreprenörskap i Sveriges kommuner, och hur kommuner arbetar för att främja tillväxt och utveckling. Forskningsprojektet är en samverkan mellan Arena för Tillväxt, KTH, Lunds universitet och Internationella Handelshögskolan i Jönköping och leds av Hans Westlund, professor vid KTH och IHH. Projektet löper över 3 år och kommer att resultera i ett antal skrifter och rapporter på temat, vilket Arena för Tillväxt löpande kommer att informera om, i första hand via vår webbplats.   

För mer info om forskningsprojektet, kontakta Katrien Vanhaverbeke

AKTUELLT

Vad har förorten och landsbygden gemensamt?

Det finns en ”magisk paradox” i Sverige – samhället präglas både av en tydlig individualism och av bred tillit. I europeisk jämförelse är vi mycket tillitsfulla. Det sa Lars Trägårdh, professor i historia och civilsamhällekunskap vid Ersta Sköndal Högskola när han inledde Arena …

271 av 290 kommuner ökade sin befolkning

Folkmängden i Sverige ökade med hela 144 000 under 2016. Det är den största ökningen någonsin mellan två enskilda år. Drygt 80 procent av folkökningen berodde på migrationsnettot och knappt 20 procent berodde på födelsenettot. Invandringen till Sverige är den huvudsakliga förklaringen till att …

Kunskapsdag: Starkare kommuner med regional samverkan

Tisdagen den 25 april bjuder Arena för Tillväxt in till en kunskapsdag för ledande politiker och tjänstemän i kommuner, regioner och landsting. Kunskapsdagar är ett format med gemensamt lärande och erfarenhetsutbyte kring hur vi bygger starkare kommuner genom regional samverkan. Under dagen …

Nytt nätverk för näringslivschefer

I dagarna har 22 näringslivschefer i Sverige fått en personlig inbjudan till ett nätverk för strategiska näringslivs- och utvecklingsfrågor. Arena för tillväxt är arrangör och vänder sig i denna satsning för kommuner med mer än 65 000 invånare, dock inte kommuner i de tre storstadsområdena …

Analysera in- och utpendlingen i din kommun

Var bor de som arbetar i kommunen och var arbetar de som bor här? Arena för tillväxt har sammanställt en tabell i Excelformat som visar statistik över in- och utpendlingsflöden för landets alla 290 kommuner. Tabellen visar de största in- och utpendlingskommunerna för respektive kommun och hur …

Effektiv pendling – bättre kompetensförsörjning

Drygt en tredjedel pendlar över en kommungräns när de åker mellan hemmet och arbetet. I Omvärldsfakta nr 3-2016 har Arena för tillväxt tittat närmare på regionförstoringen. Restiden har ökat successivt under senare år och medelrestid per arbetsresa var 32 minuter 2015. Antalet lokala …

Modig satsning i liten kommun

Arena för Tillväxt besökte Askersund häromveckan när Linnéa och Per var inbjudna av Business Region Örebro. Näringslivscheferna i regionen samlades och Arenan bidrog till strategidiskussionerna med input i form av Sveriges Nya Geografi samt med erfarenheter av lokalt och regionalt …