Entreprenörskap som sprider sig

Det finns en dynamik i framgångsrika entreprenörskapskulturer som gör att de sprider sig själva. Därför fortsätter platser och regioner med starka entreprenöriella traditioner att skapa fler nya företag än andra delar av landet. 


-Att entreprenörer till stor del skapar sina egna kulturer är ett utmärkt argument för att stärka incitamenten för entreprenörskap, såväl regionalt som nationellt, säger Johan P Larsson författare till boken ”Det smittsamma entreprenörskapet - Från bruksmentalitet till Gnosjöanda". Boken presenterasdes vid ett seminarium den 11 februari på Entreprenörskapsforum och följdes upp med ett panelsamtal kring lokala och regionala entreprenörskapskulturer.

 

Regionala skillnader i attityder kring företagande

Boken visar att det finns stora regionala skillnader i attityder kring företagande. De mönster som vi ser idag har historiska förklaringar. Traditionella bruksorter genererarar än idag betydligt färre nya företag per invånare än riksgenomsnittet. Dessa kommuner är även betydligt mer beroende av storföretag samtidigt som allmänhetens attityder gentemot företagande är bland de minst positiva i landet. Risken är att den typen av orter hamnar i en negativ spiral där lokal service till näringslivet försämras och därmed skapas än sämre förutsättningar för nya företag.


Boken konstaterar att entreprenörskapskulturer främst skapas genom möten mellan människor. Historien visar dock att framgångsrika entreprenörskulturer är mycket effektiva i att sprida sig själva om ramverket för entreprenörskap är tillåtande. Det går alltså att skapa förutsättningar för en egen ”Gnosjöanda”. För detta krävs ett medvetet arbete för att maximera sociala interaktioner mellan människor, åtgärder inom infrastruktur och stadsbyggnad. Men även en effektiv serviceverksamhet från kommunens sida.
-För kommuner långt från de stora stadskärnorna är det än viktigare med god lokal service, såsom tillstånd, tillsyn, bygglov, överklagandeärenden och så vidare eftersom det lokala näringslivet inte kan lita till en stor lokal marknad. Grus i det byråkratiska maskineriet drabbar således landsbygdskommuner extra hårt, säger Johan. 

Fler tips om hur regional entreprenörskapskultur byggs finns i boken ”Det smittsamma entreprenörskapet”, skriven av Johan P Larsson.

 

Nytt forskningsprojekt om entreprenörskap i Sveriges kommuner

Johan P Larsson är en av fyra forskare som medverkar i ett forskningsprojekt kring förnyelse och entreprenörskap i Sveriges kommuner, och hur kommuner arbetar för att främja tillväxt och utveckling. Forskningsprojektet är en samverkan mellan Arena för Tillväxt, KTH, Lunds universitet och Internationella Handelshögskolan i Jönköping och leds av Hans Westlund, professor vid KTH och IHH. Projektet löper över 3 år och kommer att resultera i ett antal skrifter och rapporter på temat, vilket Arena för Tillväxt löpande kommer att informera om, i första hand via vår webbplats.   

För mer info om forskningsprojektet, kontakta Katrien Vanhaverbeke

AKTUELLT

Välkommen till kunskapsdag - Samverkan som gör skillnad

Den 30 januari kl 10-16 arrangerar Arena för Tillväxt en kunskapsdag om samverkan. Då släpps också vår nya skrift Samverkan som gör skillnad. Kunskapsdagen kommer i huvudsak att innehålla kort presentation av skriften, exempel på samverkan, dialog om samverkan och vilka beståndsdelar som behövs …

E-handeln ökar mest

Årets sista Omvärldsfakta visar att detaljhandeln i Sverige omsatte 767 miljarder kronor under 2017, en ökning med 2,1 procent jämfört med 2016. Jämfört med övriga EU-länder så har omsättningen inom detaljhandeln i Sverige 2017 utvecklats svagare än genomsnittet. År 2007 utgjorde e-handeln tre …

Skellefteå – förändring i samverkan

Skellefteå sjuder av utveckling, samverkan och framtidstro. Det fanns en tung period på 1990-talet och det tidiga 2000-talet men det har svängt och staden kombinerar nu det industriella arvet med innovation, digitalisering och nya branscher. Det byggs och företag hör av sig om mark för …

Se Arena för Tillväxt seminarium om yrkeshögskolan på webben från den 19 november

Den 19 november höll Arena för Tillväxt seminarium om yrkeshögskolans roll, utveckling och framtid som möjliggörare och förstärkare av det lokala och regionala näringslivet. Vilka lärdomar kan vi dra, hur funkar YH-utbildning i praktiken, hur ser näringslivets roll ut och hur kan …

180 kommuner har använt Arenans tjänster

Arena för Tillväxt har gjort insatser i form av föreläsningar, processledning, rådgivning och annat i cirka 180 kommuner. – Ofta är det en kommun, region eller någon från näringslivet som kontaktar Arenan kring en lokal/regional fråga, utmaning eller möjlighet kopplat till tillväxt och …

Uppsala är Årets Tillväxtkommun 2018

Visionär samhällsplanering, tydligt politiskt ledarskap, nära medborgardialog och ett strategiskt och handlingsinriktat näringslivsarbete är starka argument i juryns motivering när nu Uppsala får priset som Årets tillväxtkommun 2018. För 21:a året i rad utser Arena för Tillväxt och …

Sveriges Nya Geografi 2018

Årets upplaga av Sveriges Nya Geografi har fokus på kommunernas omställningsförmåga i tider av strukturomvandling och urbanisering. – Globalisering, urbanisering och digitalisering påverkar och ställer krav på kommunernas omställningsförmåga. Det är viktigt att lokala strategier för stärkt …